Afgelopen weekend vond het jaarlijkse SOC weekend weer plaats, deze keer in Spanje. Tientallen supercar eigenaren kwamen samen om 3 dagen lang in konvooi te rijden op de mooiste wegen en langs de gaafste bestemmingen. Ook in de editie 2023 zat alles er weer in: dragraces, onthullingen, shows etc. Ook de line-up betrof vele interessante auto's met een totale waarde van ver over de 100 miljoen. Als de gids een AMG GT BlackSeries rijdt, de cameraploeg een Rolls-Royce is en de organisatie in een Aston Martin DBX weet je dat het goed zit!
Donderdag avond waren alle deelnemers gearriveerd en was de enorme opkomst van de SOC 2023 voor het eerst te zien op een volle parkeerplaats. De aanwezigen startten met een gezamenlijk diner in een luxueuze setting tussen de natuur en tijdens het eten was er natuurlijk al van alles te zien. De klassieke Bentley Blower werd voor het eerst in Spanje tentoongesteld en even later werd Car Collector gepresenteerd. Een gratis app met een zeer complete auto database, zelfs de meeste one-offs zijn opgenomen.
Vrijdag begon het event eigenlijk pas echt. De deelnemers reden in supercar konvooi naar privé circuit Ascari. Eenmaal aangekomen was er een geweldige demo run van de Aston Martin Valkyrie AMR Pro en Aston Martin Vulcan te zien. Daarna reden de eigenaren natuurlijk zelf ook nog een paar rondjes. Toen was het tijd voor de lunch in een traditioneel Spaans 'theater'. Tijdens het eten gaf Christian von Koenigsegg (CEO Koenigsegg) een presentatie over de oprichting van zijn merk en zijn bijzonderste auto's. Het blijkt dat hij op 19-jarige leeftijd een bedrijfje had opgericht puur om 3 jaar later genoeg geld te hebben om zijn auto merk op te richten. Naast Christian waren er trouwens nog meer beroemdheden gesignaleerd tijdens de rally: onder andere Tim Burton (2.5m volgers), Mike Yin (Car Collector) en de Pagani Huayra BC uit Horacio Pagani's (CEO Pagani) privé collectie. Helaas kon Horacio er zelf niet bij zijn... Na Christian zijn speech was er een paarden optreden en 's middags reden de deelnemers verder naar de haven van Puerto Banus door een prachtige vallei. Zoals verwacht werd er wel hier en daar een supercar eigenaar aangehouden door de politie...
Op zaterdag reden de deelnemers naar het vliegveld in Granada om daar op de 3 kilometer lange
landingsbaan te gaan dragracen. Omdat het zo'n lang recht stuk is werden er snelheden gehaald van meer dan 400 km/h. Daarom was de uitslag ook zo interessant want vaak zijn alleen de 0-100 km/h en 1/2 mile tijden op het internet te vinden. Officiële klassementen en tijdwaarnemingen zijn helaas niet openbaar gemaakt maar na het bestuderen van al het beeldmateriaal werd het toch nog mogelijk er een heleboel over te zeggen. Ten eerste was het opvallend dat de Porsche 918 Spyder meerdere won van zowel de Bugatti Chiron als de Bugatti Chiron Sport. Vooral in de launch control blinken de 918's echt uit. Ten tweede won de Koenigsegg Regera van elke andere auto: de Ferrari LaFerrari, de Koenigsegg One:1 en de Porsche 918 Spyder maar de 0-400-0 km/h recordhouder verloor echter van de Bugatti Chiron Super Sport 300+ en de Koenigsegg Jesko Attack. Deze 2 hypercars zijn helaas niet tegen elkaar geweest maar beiden waren een genot om te zien. Nu werd echt goed duidelijk hoe snel de Jesko kan schakelen met de compleet nieuwe Light Speed Transmission (LST). Ten derde gebeurde er nog een klein ongeluk, de namaak zwaailichten waaiden namelijk op hoge snelheid van de 918 af. Gelukkig raakte het stuk puin niks en werd verdere schade voorkomen. 's avonds eenmaal terug in Mijas werd er door de deelnemers gestemd op 'auto van het event'. De Ferrari Daytona SP3 uit de Cars Out collectie had gewonnen.
landingsbaan te gaan dragracen. Omdat het zo'n lang recht stuk is werden er snelheden gehaald van meer dan 400 km/h. Daarom was de uitslag ook zo interessant want vaak zijn alleen de 0-100 km/h en 1/2 mile tijden op het internet te vinden. Officiële klassementen en tijdwaarnemingen zijn helaas niet openbaar gemaakt maar na het bestuderen van al het beeldmateriaal werd het toch nog mogelijk er een heleboel over te zeggen. Ten eerste was het opvallend dat de Porsche 918 Spyder meerdere won van zowel de Bugatti Chiron als de Bugatti Chiron Sport. Vooral in de launch control blinken de 918's echt uit. Ten tweede won de Koenigsegg Regera van elke andere auto: de Ferrari LaFerrari, de Koenigsegg One:1 en de Porsche 918 Spyder maar de 0-400-0 km/h recordhouder verloor echter van de Bugatti Chiron Super Sport 300+ en de Koenigsegg Jesko Attack. Deze 2 hypercars zijn helaas niet tegen elkaar geweest maar beiden waren een genot om te zien. Nu werd echt goed duidelijk hoe snel de Jesko kan schakelen met de compleet nieuwe Light Speed Transmission (LST). Ten derde gebeurde er nog een klein ongeluk, de namaak zwaailichten waaiden namelijk op hoge snelheid van de 918 af. Gelukkig raakte het stuk puin niks en werd verdere schade voorkomen. 's avonds eenmaal terug in Mijas werd er door de deelnemers gestemd op 'auto van het event'. De Ferrari Daytona SP3 uit de Cars Out collectie had gewonnen.
Zondag zat het er helaas alweer op. De meeste auto's werden terug in de vrachtwagens gereden op weg naar huis. Het was een prachtige editie waar we ongetwijfeld nog veel foto's en artikelen over gaan terug zien. Als Nederlander mocht je je misschien afvragen of er ook Nederlanders meereden, jazeker: 2 Porsche 918 Spyders, een in de kleurrijke Harlekin spec en de ander in de Rijkspolitie spec. Zie ze hieronder samen met een aantal andere top auto's die mee reden in de SOC '23: