Tijdens het beroemde Finali Mondiali event wordt er bijna altijd een nieuwe Ferrari onthuld. In 2023 was dat de 499P Modificata om de terugkomst van Ferrari in de top klasse van het endurance racen te vieren. Dit model lijkt veel op de Le Mans winnende Ferrari 499P, maar is nu nog krachtiger en beschikbaar voor klanten.
Sneller dan de 499P?
De 499P racet in het World Endurance Championship (WEC) waarin strenge deelnemingsregels gelden. Een daarvan is dat de motor niet meer dan 680 pk mag genereren. De 499P Modificata hoeft natuurlijk niet meer aan deze restricties te voldoen en dat gaf de mogelijkheid om meer uit de motor te halen. Nu genereert hij 707 pk, maar er staat een speciale knop tot je beschikking: de push-to-pass. Wanneer ingedrukt krijg je 7 seconden lang 163 pk meer, dat is 870 pk in totaal. Dit is te vergelijken met het ERS systeem dat Formule 1 auto's hebben. Daarnaast zorgen de Pirelli banden, waar ook veel F1 kennis in verwerkt is, voor consistente grip.
Sport Prototipi Clienti
Aangezien de 499P Modificata niet straatlegaal is mogen eigenaren er alleen mee rijden tijdens trackdays. De 599XX, FXX K en de meeste andere modellen uit de XX serie zijn ook niet toegestaan op de openbare weg en daarvoor organiseert Ferrari het XX programma. Een aantal keer per jaar huurt Ferrari dan voor één of zelfs meerdere dagen een circuit af speciaal voor dit soort auto's. Daarbij zorgt Ferrari zelf voor het vervoer van je hypercar naar het circuit en een technische controle voordat je de baaan op gaat. Voor de 499P Modificata is een nieuw vergelijkbaar programma opgezet: Sport Prototipi Clienti. Verwacht wordt dat er in de toekomst meer hypercars zullen toetreden in deze trackdays.

Concurrenten
Wat betreft het creëren van een track-only hypercar voor particulieren op basis van een Le Mans winnende raceauto is Ferrari absoluut uniek. Echter zijn er meer agressieve gelimiteerde hypercars speciaal voor het circuit, zoals de Aston Martin Valkyrie AMR Pro, de Bugatti Bolide en de Pagani Huayra R Evo. De Valkyrie AMR Pro komt misschien het meest in de buurt aangezien op basis van dit model de Valkyrie LMH is gemaakt die vanaf 2025 meedoet aan de WEC, net als de 499P. Tussen de AMR Pro en LMH zit wel wat meer verschil maar het is zeker dat zowel de 499P als AMR Pro je het ultieme race gevoel zullen geven. Wat dat betreft zijn de Bolide en Huayra R Evo toch wat comfortabeler. Als we de motors gaan vergelijken is er wel een behoorlijk verschil: de Valkyrie AMR Pro heeft een V12 terwijl de 499P Modificata een hybride V6 heeft. Tenslotte is de Valkyrie AMR Pro ook €1,6 miljoen goedkoper (€3,5 miljoen).
Specificaties en prijs
Deze snelle, gelimiteerde en bijzondere hypercar is behoorlijk duur. Ferrari vraagt een basisprijs van €5,1 miljoen. Mocht je de 499P race livery willen overnemen komt daar nog een behoorlijke som bovenop. De meeste specificaties zijn helaas niet bekendgemaakt, maar het volgende weten we wel:
- Vermogen: 870 pk (waarvan 200 pk elektrisch)
- Motor: V6 met elektromotor
Ook interessant
- De nieuwste Bugatti: Tourbillon
- Een one-off Pagani: Huayra Epitome
- Het ultieme Koenigsegg Jesko overzicht: Fanpage en Registry
Galerij
Update 28 maart: informatie bijgewerkt en uitgebreid, lay-out verbeterd en laadsnelheid verhoogd.
Image credits: tb_cars (Instagram), tommy.cabrerizo (Instagram), andygibert (Instagram, simone-masetti_99 (Instagram), roberto.viva (Instagram), ferrari.races (Instagram) en Mechatronik