McLaren Special Operations is de plek waar je terecht kan als je McLaren F1 een service beurt nodig heeft. Ook staan ze bekend om het verleggen van grenzen op het gebied van personalisatie opties op onder andere de Senna en 720S. Echter doen ze ook iets waar minder mensen wat vanaf weten: het creëren van zeer gelimiteerde nieuwe supercars. In 2021 lanceerde ze de exclusieve Mercedes-Benz SLR McLaren HDK.
In het tijdperk van supercars zoals de Porsche Carrera GT en de Ferrari Enzo sloegen Mercedes en Mclaren de handen in een. Het resultaat: een gestoorde super GT met zijuitlaten en een luide supercharged V8. Oorspronkelijk werd hij niet zo goed uitvangen vanwege de ruige rij ervaring, maar door de jaren heen is de SLR steeds geliefder geworden. Er zijn verschillende versies uitgebracht waarvan de HDK misschien wel de beste is. Deze afkorting staat voor High Downforce Kit, heel toepasselijk gezien de enorme spoiler, diffuser en sideskirts.
De HDK is geïnspireerd op de nog wildere SLR 722 GT, een race auto prototype die helaas nooit in actie is gekomen. Overigens was dit het laatste McLaren project waarbij de beroemde Gordon Murray was betrokken. Het prototype was gemaakt met overgebleven onderdelen van de F1 GTR met als doel om de grote bazen te overtuigen de SLR te gaan gebruiken voor races. Pas na een hele tijd heeft er een minder spectaculaire versie van de SLR tijdelijk geracet.
Zo'n 20 jaar later kwam MSO op het idee om een normale SLR te converteren naar een straatlegale 722 GT, de HDK. Gelimiteerd tot 12 exemplaren, met allemaal een verschillende speciale livery. Ze zijn snel en intimiderend, maar tegelijkertijd veel makkelijker te besturen dan gewone SLR's dankzij de automatische versnellingsbak en KW schokdempers. Dit geeft je zowel de sensatie van een raceauto als het comfort van een GT, compleet met corduroy beklede kuipstoelen.
![]() |
SLR 722 GT prototype |
Je hebt de mogelijkheid om de flippers achter het stuur te gebruiken, maar de reactietijd daarvan is vrij laag. Laat de automaat maar gewoon z'n ding doen en geniet van de 900 Nm aan koppel. Ondertussen hoor je de symfonie van de V8, die goed is voor 690 pk, naast je. Die is nu nog luider omdat de twee uitlaatpijpen per kant zijn vervangen voor enkele grote pijpen. Al is de HDK 6 cm breder geworden, zie je dat niet terug in het gewicht van slechts 1600 pk. Dit komt omdat er een heleboel zware materialen zijn vervangen voor licht carbon. Voor dit hele HDK pakket vroeg MSO ongeveer €320.000, bovenop de prijs van een normale SLR.
Registry
Prototype
Eigenaar: McLaren in Woking, Verenigd Koninkrijk (kenteken: Y5MSO)
Spec: Dinoco blue met white accenten. Het interieur is van tan gekleurd leer.
Informatie: Vroeger was dit een gewone SLR, maar later is hij eerst omgebouwd tot een SLR McLaren Edition prototype en in 2023 naar het SLR HDK prototype. Bijzonder is dat dit chassis nog bestaat aangezien er meerdere crash-tests mee gedaan zijn. Ook staat er ondertussen ruim 90.000 km op de teller. Tenslotte is de rand van de belettering op de zijkant met de hand aangebracht bladgoud.
Fotograaf: @timscott (Instagram)
#1
Eigenaar: Muy Benno in Beverly Hills, Verenigde Staten
Spec: Summer green met white accenten. Het interieur is een combinatie van white leer met de zitting in een white met summer green houndstooth patroon.
Informatie: Deze SLR Roadster wordt momenteel geconverteerd naar een HDK in Woking. Verwacht wordt dat hij uiterlijk juli 2025 klaar is.
Fotograaf: Muybenno
#3
Eigenaar: Manny Khoshbin in Costa Mesa, Verenigde Staten
Spec: Alabaster white met red accenten. Het interieur is een combinatie van white leer en suede, black alcantara en een red met white geruite stof als zitting.
Informatie: De livery met nummer 03 is geïnspireerd op de eerste SLR 722 GT.
Fotograaf: @Shmee150 (Instagram)
#5
Eigenaar: McLaren Collection in Hong Kong
Spec: Magnesium silver met blue accenten. Het interieur is een combinatie van blauw-getint carbon, blue leer en alcantara en een blue/white/red geruite stof.
Fotograaf: @timscott (Instagram)
#7
Eigenaar: Niet bekend maar in Toronto, Canada
Spec: Dinoco blue met white accenten. Het interieur is van tan gekleurd leer.
Informatie: Een replica van het HDK prototype.
Fotograaf: @_torontosupercars_ (Instagram)
#8
Eigenaar: Laurence Escalante (LEE Collection) in Perth, Australië (kenteken: L33VGW)
Spec: Unieke silver livery. Het interieur is een combinatie van tan gekleurd leer en zwart alcantara.
Informatie: Deze speciale livery is geïnspireerd op gevechtsvliegtuigen uit de Tweede Wereldoorlog. Het interieur is zelfs deels gemaakt van reststukken uit die vliegtuigen. Bijzonder is dat de livery helemaal handgeschilderd is (er staan wel meer dan 1000 spijkers op!). Momenteel staat hij opgeslagen in een ruimte in Londen.
Fotograaf: @tfjj (Instagram)
#12 (Project 'Volcano')
Eigenaar: Niet bekend maar in Chobham, Verenigd Koninkrijk
Spec: Volcano orange met carbon accenten. Het interieur is een combinatie van orange en black alcantara met de zitting in een een orange met brown geruit patroon.
Informatie: Het door d:class gemaakte interieur won een prijs op SEMA 2024.
Fotograaf: @supercarsmt888 (Instagram)
#.
Eigenaar: Manny Khoshbin in Costa Mesa, Verenigde Staten
Spec: Niet bekend.
Informatie: Manny heeft nog een HDK besteld, deze keer een Roadster. Deze moet nog gebouwd worden en is voorlopig nog niet af.
Bekijk ook eens de volgende interessante supercar registries:
Bekijk ook eens de volgende interessante supercar registries:
Image credits: TFJJ en Hagerty.
Bijgewerkt t/m 13 april 2025.