McLaren Special Operations is de plek waar je terecht kan als je McLaren F1 een service beurt nodig heeft. Ook staan ze bekend om het verleggen van grenzen op het gebied van personalisatie opties op andere McLarens zoals de Senna en de 720S. Echter doen ze ook iets waar minder mensen wat vanaf weten: het creëren van zeer gelimiteerde nieuwe supercars. In 2021 lanceerde ze de exclusieve Mercedes-Benz SLR McLaren HDK.
Ontstaan
In het tijdperk van supercars zoals de Porsche Carrera GT en de Ferrari Enzo sloegen Mercedes en Mclaren de handen in een. Het resultaat: een gestoorde super GT met zijuitlaten en een luide supercharged V8. Oorspronkelijk werd hij niet zo goed ontvangen vanwege de ruige rij ervaring, maar door de jaren heen is de SLR steeds geliefder geworden. Later zijn er verschillende versies uitgebracht, maar de HDK is misschien wel de beste. Deze afkorting staat voor High Downforce Kit, erg toepasselijk gezien de enorme spoiler, diffuser en sideskirts.
De HDK is geïnspireerd op de nog wildere SLR 722 GT, een raceauto prototype die jammer genoeg nooit in actie is gekomen. Dit was het laatste McLaren project waarbij de beroemde Gordon Murray was betrokken. Het prototype was gemaakt met overgebleven onderdelen van de F1 GTR met als doel om de grote bazen ervan te overtuigen om de SLR in te zetten voor races. Helaas heeft er pas een hele tijd later een minder spectaculaire versie van de SLR tijdelijk geracet.
Zo'n 20 jaar na dit prototype kwam MSO op het idee om een normale SLR te converteren naar een straatlegale 722 GT: de HDK. Gelimiteerd tot 12 exemplaren, met allemaal een verschillende speciale livery. Ze zijn snel en intimiderend, maar tegelijkertijd veel makkelijker te besturen dan gewone SLR's dankzij de automatische versnellingsbak en KW schokdempers. Dit geeft je zowel de sensatie van een raceauto als het comfort van een GT, compleet met corduroy beklede kuipstoelen.
![]() |
| SLR 722 GT prototype |
Je hebt de mogelijkheid om de flippers achter het stuur te gebruiken, maar de reactietijd daarvan is vrij slecht. Laat de automaat maar gewoon z'n ding doen en geniet van de 900 Nm aan koppel. Ondertussen hoor je de symfonie van de V8, die goed is voor 690 pk, naast je. Die is nu nog luider omdat de twee uitlaatpijpen per kant zijn vervangen voor enkele grote pijpen. Al is de HDK 6 cm breder geworden, zie je dat niet terug in het gewicht van slechts 1600 kg. Dit komt omdat er een heleboel zware materialen zijn vervangen voor modern licht carbon. Voor dit hele HDK pakket vroeg MSO ongeveer €320.000, bovenop de prijs van een normale SLR natuurlijk.
Registry
Prototype
Eigenaar: McLaren in Woking, Verenigd Koninkrijk (kenteken: Y5MSO).
Spec: Dinoco blue met witte accenten. Het interieur is van tan gekleurd leer.
Informatie: Vroeger was dit een gewone SLR, maar later is hij eerst omgebouwd tot een SLR McLaren Edition prototype en in 2023 naar het SLR HDK prototype. Bijzonder is dat dit chassis nog bestaat aangezien er meerdere crashtests mee gedaan zijn. Ook staat er ondertussen ruim 90.000 km op de teller. Tenslotte is een bijzonder detail dat de rand van de belettering op de zijkant met de hand aangebracht bladgoud is.
Fotograaf: @timscott (Instagram)
#1
Foto volgt zsm.
Eigenaar: Muy Benno in Beverly Hills, Verenigde Staten.
Spec: Summer green met witte accenten. Het interieur is een combinatie van wit leer met de zitting in een wit met summer green houndstooth patroon.
Informatie: Dit is de eerste SLR Roadster.
Fotograaf: @Muybenno
#3
Eigenaar: Manny Khoshbin in Costa Mesa, Verenigde Staten.
Spec: Alabaster white met rode accenten. Het interieur is een combinatie van wit leer en suede, zwart alcantara en een rood met wit geruite stof als zitting.
Informatie: De livery met nummer 03 is geïnspireerd op de eerste SLR 722 GT.
Fotograaf: @Shmee150 (Instagram)
#5
Eigenaar: McLaren Collection in Hong Kong.
Spec: Magnesium silver met blauwe accenten. Het interieur is een combinatie van blue-tinted carbon, blauw leer, blauw alcantara en een blauw/wit/rood geruite stof.
Fotograaf: @timscott (Instagram)
#7
Eigenaar: Niet bekend maar in Toronto, Canada.
Spec: Dinoco blue met witte accenten. Het interieur is van tan gekleurd leer.
Informatie: De spec is gebaseerd op het HDK prototype.
Fotograaf: @_torontosupercars_ (Instagram)
#8
Eigenaar: Laurence Escalante (LEE Collection) in Perth, Australië (kenteken: L33VGW).
Spec: Unieke zilvere livery. Het interieur is een combinatie van tan gekleurd leer en zwart alcantara.
Informatie: Deze speciale livery is geïnspireerd op gevechtsvliegtuigen uit de Tweede Wereldoorlog. Het interieur is zelfs deels gemaakt van reststukken uit die vliegtuigen. Bijzonder is dat de livery helemaal handgeschilderd is (er staan wel meer dan 1000 spijkers op!). Momenteel staat hij opgeslagen in een ruimte in Londen.
Fotograaf: @tfjj (Instagram)
#12 (Project 'Volcano')
Eigenaar: Oli Ashley in Chobham, Verenigd Koninkrijk.
Spec: Volcano orange met carbon accenten. Het interieur is een combinatie van oranje en zwart alcantara met de zitting in een een oranje met bruin geruite stof.
Informatie: Het door d:class gemaakte interieur won een prijs op SEMA 2024.
Fotograaf: @supercarsmt888 (Instagram)
#.
Eigenaar: Manny Khoshbin in Costa Mesa, Verenigde Staten.
Spec: Niet bekend.
Informatie: Manny heeft nog een HDK besteld, deze keer een Roadster. Die moet nog gebouwd worden en momenteel is hij op zoek naar een donorauto.
Bekijk ook eens de volgende interessante supercar registries:
Bekijk ook eens de volgende interessante supercar registries:
Image credits: TFJJ en Hagerty.
Update 1 september: lay-out verbeterd, tekst versoepeld en de informatie over alle exemplaren bijgewerkt.








