Hamilton Collection ontketent heftige discussie rondom Koenigsegg

Koenigsegg Regera van The Hamilton Collection
De afgelopen dagen is er in de media een discussie ontketent omtrent Koenigsegg. Volgens Steve Hamilton gaat er van alles mis binnen dit bedrijf en daarom deed hij zijn beklag op Instagram. Dit zorgde voor vele uiteenlopende reacties, waaronder van Christian von Koenigsegg zelf. Hieronder lees je een selectie van de meest toonaangevende berichten en feiten in chronologische volgorde.

Oorzaak

14 november liet Steve Hamilton, bekend van The Hamilton Collection, in een Instagram story weten dat hij erg ontevreden is over Koenigsegg. Vertaalt naar het Nederlands zei hij: "Ruim 5 jaar terug kocht ik een Gemera buildslot en nog steeds heb ik geen duidelijkheid over de leverdatum. Mijn Regera staat 90% van de tijd met problemen bij de garage en ook nu ben ik hem alweer 2 maanden kwijt. Tenslotte wordt mijn Jesko 2 jaar later dan gepland afgeleverd, maar er is net alweer 2 weken vertraging aan vast geplakt." Daarna richtte hij zich naar Thanos von Koenigsegg: "Lever mijn fucking auto af! Het zal je verbazen hoeveel eigenaren mij de afgelopen tijd hebben gemaild met klachten en problemen omtrent hun Koenigseggs." 
Hamilton Collection bekritiseert Koenigsegg

Christian von Koenigsegg reageert

Deze publiekelijke klacht met spottende toon pikte Christian von Koenigsegg niet. Hij reageerde er professioneel op in een korte video waarin hij de feiten noemt. Ten eerste vind hij het ongelofelijk wat Steve over zijn Jesko zegt. Begin dit jaar pas had hij zijn spec vastgesteld en de eerste betaling voltooid. Gelijk daarna is hem verteld dat zijn Jesko eind november zou worden afgeleverd, en dat ligt allemaal op schema: er zijn al testritten mee gemaakt en momenteel wordt hij gepolijst. Bovendien heeft Steve zijn laatste betaling nog niet afgerond.
Koenigsegg Jesko Attack van de Hamilton Collection

Ten tweede verbazen de oorspronkelijke problemen met zijn Regera hem niet. Het specifieke exemplaar had namelijk 3 jaar lang geen servicebeurt gehad en daardoor belangrijke updates gemist. Verder werd hij niet aangekocht bij een officiële Koenigsegg dealer. Destijds had CvK medelijden met Steve en stuurde direct een fabrieksteam naar hem toe om zijn Regera gratis op te lappen. Dat hij nu al weer 2 maanden aan het wachten is op de voltooiing van zijn reparatie is volgens CvK onzin. Het probleem is wel 2 maanden terug ontstaan, maar pas 3 dagen terug is hij daadwerkelijk ontvangen door de garage. Steve wilde zijn Regera namelijk per se naar een bepaalde dealer brengen, maar hij had de keuze uit meer dan 10 andere officiële Amerikaanse Koenigsegg dealers die hem veel eerder hadden kunnen helpen.
Rode Koenigsegg Regera van de Hamilton Collection

Eigenaren steunen CvK

Dit riep reacties op van vele auto enthousiastelingen en Koenigsegg eigenaren, vooral met betrekking tot de Regera problemen. Sommigen steunden CvK en anderen sloten zich aan bij Steve. Laten we kijken naar wat de eigenaren te zeggen hadden:

Aixceo, eigenaar van een Regera, zei: "Ik rijd als een gek met mijn Regera... zonder problemen! Dit komt waarschijnlijk omdat ik mijne niet van een tweedehands dealer heb gekocht met achterstallig onderhoud". Santa Laura, eigenaar van een CCXR Edition, Agera S Medusa en Regera Loki zei: "Steve klinkt als een zeurend kind. Ik heb geen enkel probleem met mijn 3 Koenigseggs. Er staat al 7700 km op mijn Regera en hij doet het nog steeds goed. Dit is een van de beste auto's die ik heb gehad en waarschijnlijk ga ik hem nooit meer verkopen." 

Ccol10, eigenaar van een CCX, CCX Edition, CCGT en Agera RS is het met Santa Laura en Aixceo eens en zegt zelf: "Ik kan met zekerheid zeggen dat je een dealer probleem hebt, geen Koenigsegg probleem. Helaas bestaan er namelijk dealers die een heleboel merken vertegenwoordigen en geen prioriteit geven aan Koenigsegg. Volgens hun produceert Koenigsegg te weinig om te gaan investeren in specifieke kennis en training. Deze dealers wijzen naar anderen en nemen geen verantwoordelijkheid. Dit baseer ik op mijn eigen ervaring en verhalen van andere eigenaren. Zelf heb ik geen problemen met mijn Agera RS omdat ik hem af en toe een goede service beurt geef. Vervelend dat jij er anders over voel, als je wil kan ik je introduceren bij mijn vaste dealer." 



Steve reageerde als volgt op Ccol10's reactie: "Het is voor 20% een dealer probleem, maar voor 80% een merk probleem. Overigens is Ccol10 een aandeelhouder van Koenigsegg." Waarop Ccol10 zei: "Ik had al vele Koenigseggs in mijn collectie voordat ik aandeelhouder werd. Sommige Regera's hebben een complexer probleem dan andere. Dan is het belangrijk dat je een dealer zoekt die echt weet wat ze doen."

Steve reageert op CvK en krijgt steun

Steve maakte ook een korte video als reactie op CvK's video waarin hij wat dingen duidelijker maakte: "Ik had niet verwacht dat CvK hier een persoonlijke video over zou maken. De werknemers van Koenigsegg zijn hele aardige mensen, maar ze zijn niet in staat om een goede auto te bouwen. Ik heb erg veel problemen gehad met mijn Regera en ben bang dat mijn nieuwe Jesko die ook zal hebben. Verder was de afspraak om mijn laatste betaling in te dienen als mijn Jesko helemaal af is, maar zoals CvK al zei wordt hij nog gepolijst. Verder was de reden dat de dealer 3 dagen terug pas mijn Regera ontving omdat ze hem eerder niet aannamen. Ik moest ze publiekelijk onder druk zetten voordat ze accepteerden om mijn Regera op te knappen. Tot slot richt ik me alleen tot Koenigsegg om ze nooit verantwoordelijk nemen." Verder laat hij weten binnenkort een vlog te publiceren waarin hij andere ontevreden eigenaren zal interviewen. Daarin zal hij ook bespreken hoe nep Koenigsegg is. Tot die tijd verwacht hij vele Koenigsegg eigenaren die de waarheid zullen laten boven drijven, maar hij bedoelde ex-eigenaren.

Supercar Ron had vroeger een CCXR en zei het volgende: "Ik was voortdurend bang dat mijn CCXR kapot zou gaan. Daarom heb ik hem binnen 6 maanden verkocht." De Triple F Collection had vroeger een Regera en zei: "Dit was de slechtste auto die ik in mijn bezit heb gehad, veruit." De Barchetta Collection, die vroeger een Regera had, reageerde: "Uit alle auto's die ik heb gehad was de Regera zonder twijfel de meest teleurstellende. Mijn ervaring ermee was vreselijk." Momenteel is Steve T-shirts aan het verkopen voor €25 met daarop: "Proceeds from this shirt went toward's Steve final Jesko payment". 

Nog meer blije eigenaren delen hun verhaal

Ondertussen stroomden er ook steeds meer reacties binnen die Koenigsegg ondersteunde. Een onbekend persoon reageerde: "Wow, dit had ik nooit verwacht van Steve, wat jammer." Daar kreeg hij bijna 30.000 likes op, niet veel, maar wel veel voor een persoon waar nog nooit iemand van gehoord heeft. Verder deelden nog meer eigenaren hun verhaal:

Dan Am I, eigenaar van een Agera FE en Regera Honey, heeft meegedaan aan Gumball 3000 en deelde het volgende: "Er staat al bijna 10.000 km en nog steeds doet hij het uitstekend. Mijn Regera was een van de enige auto's die de Gumball 3000 zonder problemen voltooide." Ambs4525, iemand die normaal niet meegaat in dit soort mediadiscussies en 5 Koenigseggs heeft, zei: "Koenigsegg is een van de enige merken waar de CEO de hele wereld over vliegt, op zijn eigen kosten, om er zeker van te zijn dat hun auto's in perfecte staat verkeren. Dat is de toewijding die zij hebben. Als iemand een tweedehands Regera koopt van een onbekende dealer, zonder updates gehad te hebben, zonder service geschiedenis, zonder geverifieerd onderhoud, en dan in de media gaat praten over betrouwbaarheid is geen probleem van Koenigsegg, maar een gebrek aan zorgvuldig onderzoek van de poster. Iedereen die iets begrijpt van hypercars weet dat een Regera zo nu en dan (software) updates nodig heeft, zeker tweedehands. Dit soort publieke posts ontmaskeren Koenigsegg niet, maar het gebrek aan kennis van de poster. Sommige mensen geven gewoon niks om hun eigen auto's." Ccol10 was het hier helemaal mee eens en zei: "Helaas klagen sommige mensen over betrouwbaarheid terwijl ze zelf een opgevoerde/aangepaste auto kopen die geen officiële Koenigsegg service heeft gehad." Ook Koenigsegg dealer SuperVettura steunde Ambs4525's verhaal.

Conclusie

Sommige stories zijn helaas niet meer beschikbaar, maar verder zijn alle bovenstaande berichten te verifiëren op Instagram. Het volgende is mijn samenvatting en mening over de kwestie. Om te beginnen vind ik dat Steve zijn beklag op een zeer onprofessionele en disrespectvolle manier uit. Erg vervelend dat hij zoveel problemen met zijn Regera ervaart maar daar speelt hij zelf ook een rol in. Alle tevreden eigenaren hebben namelijk wat in gemeen: al voordat ze hun Regera kochten werd hij goed en regelmatig onderhouden. Hier praat geen enkele ontevreden eigenaar over en dit gebrek aan servicebeurten en (software) updates zou heel goed hun problemen kunnen veroorzaken.  Hybride hypercars uit het vorige decennium, zoals de Ferrari LaFerrari en McLaren P1 staan bekend om hun betrouwbaarheidsproblemen. Daarom is het zeker voor deze groep auto's heel belangrijk dat ze kwalitatief worden onderhouden om die problemen te voorkomen. Steve's Regera heeft voordat hij hem in bezit kreeg 3 jaar geen service beurten gehad, wat grote gevolgen kan hebben die niet eenvoudig op te lossen zijn.

Echter heeft Steve hem wel een aantal keer laten repareren, maar op Koenigsegg's fabrieksteam na waarschijnlijk niet bij de juiste dealers. Aan de ene kant zou Koenigsegg hier verantwoordelijk voor zijn als dit officiële Koenigsegg dealers waren want als klant vertrouw je dit soort dealers en doe je hier geen uitgebreid onderzoek naar. Als Steve aan de andere kant zijn Regera bij onofficiële dealers heeft gebracht is het zijn eigen verantwoordelijk. Nou moet je natuurlijk wel geaccepteerd worden door zo'n officiële dealer, iets dat bij Steve 2 maanden duurde. Hier zal de betreffende dealer ongetwijfeld een goede reden voor hebben en kunnen wij als buitenstaander niets over zeggen. Aangezien Steve deze dealer en Koenigsegg behoorlijk onder druk hebben gezet betwijfel ik of de monteurs hun uiterste best voor hem zullen doen...
Witte Koenigsegg Regera van de Hamilton Collection

Tot slot kom ik nog even terug op de betrouwbaarheid en vertraagde aflevering van de Jesko. Het gaat hier om een totaal andere auto zonder elektromotor en veel modernere techniek waardoor er geen reden is om problemen te verwachten. Dat Steve's Jesko later wordt afgeleverd dan gepland is vervelend maar geen onbekend fenomeen in de hypercar wereld en daarnaast had Steve last van keuzestress bij het configureren van zijn spec. Al met al is dit een leermomentje voor Steve en aangezien hij in zijn recentste Instagram stories ingaat op hele oude Koenigsegg klachten denk ik niet dat hij veel steun heeft gekregen.

Ook interessant



Image credits: Naples Motorsport, Hamilton Collection (YouTube), Olivierlessphoto (Instagram), Egghunterchfr (Instagram)